Co, gdy mamy dużo spraw na głowie?

Stres jest złym doradcą, tak się mówi i to się sprawdza w codzienności. Człowiek działający pod wpływem stresu często nie jest w stanie myśleć racjonalnie, kieruje nim niepokój, lęk i inne złe emocje. Dzieje się tak przede wszystkim wtedy, kiedy mamy na głowie zbyt dużo spraw i nie umiemy dobrze zorganizować swojego czasu.

 

Stres, który paraliżuje działanie

Stres może działać pozytywnie na człowieka, jako motywator do działania, ale tylko wtedy, gdy nie jest paraliżujący. Bardzo mocne emocje sieją jednak spustoszenie, prowadząc do nieumiejętności podjęcia jakichkolwiek kroków, ale też do nerwic czy depresji. Jeśli nie umiesz sobie radzić ze stresem, szybko staniesz się jego więźniem, a wtedy organizm zaczyna mocniej odczuwać jego skutki. Obolałe mięśnie, nawracający napięciowy ból głowy, problemy z kręgosłupem to tylko fizyczne objawy wzmożonego stresu, ściśle powiązane z psychiką. Oprócz tego dochodzi apatia, kłopoty ze snem, niechęć do jedzenia i w skrajnych przypadkach popadanie w pułapkę nałogów. Jak poradzić sobie ze stresem, aby żadna przykra sytuacja nie stała się naszym udziałem? Przede wszystkim należy unikać sytuacji wywołujących stan podwyższonego napięcia. W niektórych przypadkach trzeba też zmienić otoczenie, np. miejsce pracy, szkołę czy osiedle. Warto szukać wartości przeciwstawnej dla stresu, czyli czegoś, co daje nam radość i ukojenie, np. sport, książki czy rozmowa z przyjacielem. Takie antydepresanty są najlepszym z możliwych remedium na stres i pomagają szybko wrócić do równowagi. Odpowiedzi na pytanie: jak poradzić sobie ze stresem można też szukać w publikacjach naukowych i filmach, które znajdziemy choćby w Sieci, np. na YT. Filmiki motywacyjne i wypowiedzi osób, które sobie poradziły ze złymi emocjami, mogą wnieść w życie wiele dobrego.

 

Jak racjonalnie planować swoje działania

Dużo sytuacji generujących stres rodzi się z nieumiejętnego gospodarowania swoim czasem. Dlatego też warto prowadzić notes z planem dnia czy tygodnia, który w pewien sposób będzie pomagał  w porządkowaniu codziennych spraw. Nie można też brać zbyt dużo obowiązków na głowę. Jeśli mamy dzieci, warto pomyśleć o niani, która choć przez kilka godzin dziennie pomoże w obowiązkach. Liczy się również odpowiednia organizacja czasu przy planowaniu sprzątania. Ten niezbyt  przyjemny obowiązek można rozłożyć na kilka dni, aby nie spędzać całego weekendu w domu. Jeśli ktoś zdecyduje się na podjęcie jakiegoś kursu czy szkolenia na własną rękę, najpierw trzeba skończyć jeden, aby potem móc spokojnie organizować sobie kolejne zajęcia w wolnym czasie.

Stres wynika z wielu sytuacji, nieuporządkowania i sposobu myślenia, dlatego można skutecznie zmniejszyć jego natężenie. Pomoże w tym pozytywne nastawienie do życia, planer i dzielenie czasu na pracę i relaks. Wtedy pytanie: jak poradzić sobie ze stresem nie będzie już więcej spędzało już snu z powiek.

Może Ci się również spodoba